Browse By

Aleksandar Vučić i politička polarizacija i diskurs na Tviteru

Istražujući dublje političku polarizaciju na Tviteru, otkrivenu istraživanjem studije slučaja #KZN, analizirali smo ponašanje, odnose i govor kojim se polarizacija potcrtava, kao i uslove i načine na kojima nastaje i razvija se, a u centar stavili političku figuru Aleksandra Vučića, najpominjaniju ličnost na ovoj mreži.

Istraživanje je obuhvatilo analizu prikupljenih svih tvitova koji sadrže reč Vučić (Vucic, #Vučić, #Vucic i Вучић), kao najdirektniji, ali ne i najdovoljniji izvor istraživanja, preko kojih smo ispitivali:

1. pominjanje imena Vučić u medijima, domaćim i stranim
2. pominjanje imena Vučić među tviter profilima
3. sentiment tvitova u kojima se pominje ime Vučić
4. govor (govorni čin, način iskazivanja) kojim se putem tvitova izražava pozitivno/negativno mišljenje, stav ili odnos
5. kauzalnost javnog govora premijera sa javnim govorom tviteraša

U istraživanju izostaju sva pominjanja premijera koja su u deklinaciji, zamenicama, nadimcima, funkciji i slično, kao i pominjanja jednog od dva tviter profila koji pripadaju premijeru: @avucic i @SerbianPM

Metodologija

U periodu od 6. februara do 6. marta 2015. putem servisa Tvitni.me, praćene se ključne reči Vučić, Vucic, Вучић, kao i hashtagovi #Vučić i #Vucic.

Tvitovi koji sadrže ove ključne reči kvalitativno su analizirani na osnovu sentimenta, koristeći 4 dostupne opcije: pozitivan i negativan sentiment, tvitovi medija (vesti) i irelevantni tvitovi.

U irelevantne tvitove svrstani su, odnosno, eliminisani su svi koji sadrže analizirane ključne reči, ali se ne odnose na premijera Srbije, Aleksandra Vučića (na primer, pominju se Milena Vučić ili Tom Vucic, kao i Ksenija Vučić ili Andrej Vučić) . Ovi tvitovi su izuzeti iz analize i ne ulaze niti u jedan kvantitativni podatak istraživanja.

Pozitivni tvitovi: svi afirmativni tvitovi koji pominju premijera, ili direktno, ili u pozitivnom kontekstu. Pozitivnim su ocenjeni i svi tvitovi sa ličnih naloga, koji prenose pozitivne vesti sa medija, uz pozitivan ili neutralan komentar, ili koji prenose premijerove reči sa neke press konferencije. Pozitivnim su ocenjeni i oni koji podršku premijeru iskazuju negativnim sentimentom prema oponentima.

Nakon prve analize, urađena je dubinska analiza svakog tvita prema govornom činu izjave (podrška, tvrđenje, pitanje, savet), a potom su tvitovi kvalifikovani po načinu iskazivanja, kao ironija ili sarkazam, kad je bilo uslova. Posebno je urađena analitika tvitova koji iskazuju direktnu podršku samo odobravanjem, ili podršku koja je negativna prema oponentima, kao i kombinacije ta dva. Prema načinu argumentacije, neki tvitovi su klasifikovani kao govor segregacije ili kao pseudoargumentacija (promena predmeta diskusije, induktivne zablude, preterano uopštavanje, neispravna analogija…).

Negativni tvitovi: svi tvitovi koji sadrže negativne komentare direktno ili posredno upućene premijeru. U ovu kategoriju su ušli i tvitovi koji prenose negativne vesti sa drugih portala i medija, ili prenose pozitivne vesti, ali u negativnom kontekstu.

Nakon prve analize, urađena je dubinska analiza svakog tvita prema govornom činu izjave (uvreda, tvrđenje, psovka, kletva, pitanje, pretnja, savet), a potom su tvitovi kvalifikovani po načinu iskazivanja, kao ironija ili sarkazam, kad je bilo uslova. Prema načinu argumentacije, neki tvitovi su klasifikovani kao govor segregacije ili kao pseudoargumentacija (promena predmeta diskusije, induktivne zablude, preterano uopštavanje, neispravna analogija…).

Vesti: u ovoj kategoriji su svi mainstream mediji koji prenose vesti sa svojih portala, bilo da su u pozitivinom, neutralnom ili negativnom kontekstu. Takođe, svi tvit-agregatori, koji vuku vesti sa feeda tuđih portala, svrstani su u ovu kategoriju, bilo da prenose negativne ili pozitivne članke. Ovde su se našli i profili koji naizgled pripadaju ličnosti, ali nemaju drugu aktivnost osim da prenose vesti.

Tviter nalozi medija i Vučić

Tokom posmatranog perioda, ako izuzmemo tviter naloge koji služe kao agregatori tuđih vesti, najviše naslova koji imaju ključnu reč Vučić, podelili su na Tviteru :

RTV Pink (93 puta – prosečno 3 vesti dnevno),
Best portal (70 – 2,2 dnevno),
Telegraf (62 – 2 dnevno),
Press online (61 – 2 dnevno)
Večernje novosti (54 – 1,7 dnevno)
Tanjug (53 – 1,7 dnevno).

U ukupnom korpusu medijskih tvitova, uključujući globalne medije, udeo pozitivnih vesti je 92%, dok svega 8% odlazi na kritičke tekstove ili vesti sa negativnim sadržajem.

Među globalnim medijima, najviše vesti sa imenom Vučić u naslovu objavljuje RT (Russia Today) – 3 vesti kritičkog sadržaja, dok ostali (RFI, Spiegel) po jednu, na granici između neutralnog i kritičkog. Sve ove vesti nastaju nakon posete Tonija Blera Srbiji.

Na prvom mestu među nalozima koji nisu klasični mediji nego se ponašaju medijski (tvituju samo  linkove na vesti), a koji su objavljivali vesti u čijem naslovu je ključna reč Vučić, nalazi se nalog @kratkevijesti sa čak 222 tvita sa ovom ključnom reči, odnosno, prosečno 7.5 puta svakoga dana tvitne vest koja u naslovu ima “Vučić”.

Autori pozitivnog sentimenta

Kvantitativno slabija podrška tviter profila koji nose pozitivne izjave kada pominju ime Vučić. Ukupan broj pozitivnih autorskih tvitova u kojima se pominje Vučić, je 494 za mesec dana, kakve je objavilo 259 tviter naloga.

Analizom govornog čina, tvrdnje, podrške, saveta i pitanja, utvrđeno je da je u 19% slučajeva to otvorena podrška (svaka čast! bravo! tako treba!), a u polovini svih tvitova – tvrđenje (država će se unormaliti; normalno je da je Grabarki drago da Vučić dolazi; ovo je pobeda vlade i premijera…)

Kada se koristi govorni čin pitanja, ili saveta, on je uglavnom upućen oponentima, a ne direktno premijeru.

Podrška premijeru se iskazuje i preko negativnih iskaza (uvrede) prema oponentima i političkim neistomišljenicima, pa tako polovina svih tvitova sadrži uvredu adresiranu na oponente. Veliki deo tvitova sadrži u isto vreme i izraze podrške premijeru i izjave uvrede ka oponentima.

Među kombinovanim ili čistim izjavama uvreda, prema načinu iskazivanja ironija i sarkazam se koriste tek u 5%, odnosno 3% tvitova.

Međutim, po vrsti argumentacije svoj negativan stav prema političkim neistomišljenicima, “pozitivna grupa” iskazuje korišćenjem govora segregacije svaki treći put, ili manjkavom argumentacijom, odnosno, pseudorgumentima u čak polovini svih tvitova kojima se obraćaju oponentima.

Zanimljivo je da se samo u ovoj grupi tvitova mogu pronaći izreke i poslovice, kao i noviji izrazi, i to kako u obraćanju oponentima (ko o čemu, k* o poštenju; ko o čemu, baba o uštipcima; haters gonna hate…) tako i u znak podrške (bolje sprečiti nego lečiti; bolje dobar razvod nego loš brak, na silu se samo kobila je*e…). Još zanimljivije je da njih pronalazimo samo u jednom danu, i samo jednim povodom: press konferencija o nepostizanju dogovora sa Esmarkom.

Autori negativnog sentimenta

Većina tvitova koji pominju Vučića su negativnog sentimenta.

92% svih tvitova, odnosno, 5.507 originalnih statusa, sadrži negativan sentiment prema Vučiću. Prema govornom činu to su u više od polovine slučajeva tvrdnje (60%), a daleko iza pitanja (17%) i uvrede, 13%.

Dok “pozitivna” grupa psovku koristi retko i to kao poštapalicu, “negativna”, osim kao poštapalicu što nije ušlo u analizu, to čini u 7% slučajeva povezanih sa činom uvrede.

Za razliku od “pozitivne”, “negativna” grupa mnogo češće koristi ironiju i sarkazam. 67% svih tvitova koristi ovaj način iskazivanja. Istraživanje je pokazalo da u smislu načina argumentovanja, ova grupa slabije od prve grupe koristi pseudoargmente (15%) a još ređe segregacioni govor (13%).

Kauzalnost javnog govora premijera sa javnim govorom tviteraša

Izjave premijera dramatično i direktno utiču na diskurs tviteraša.

U dva bitna događaja iz javnog nastupa Aleksandra Vučića pri samom kraju istraživanja, “Moje pismo njima” 2. marta i “Vičite meni Vučiću pe*ru” 3. marta, izazvali su snažnu reakciju na ovoj mreži.

Čak 583 tvita “negativne” grupe je govor segregacije kao reakcija na autorski tekst “Moje pismo njima”, koje je takođe karakterišemo kao govor segregacije. Ranije pominjan udeo ovakvog govora kod “negativne” grupe, u 73% slučajeva je nastao u danima objavljivanja ovog teksta i nekoliko dana kasnije, dok se pre toga pojavljuje sporadično i u manjim talasima.

Ovom trendu je podlegla i “pozitivna” grupa, koja je tekst iskoristila da se obraća oponentima takvom argumentacijom.

Izrazita uzročno-posledična reakcija se dogodila i u danu kada je premijer izrekao poziv “Vičite meni Vučiću pe*eru”, što je bukvalno shvaćeno kao “poziv” na ovoj mreži u “negativnoj” grupi, dok je u “pozitivnoj” to primljeno sa simpatijama.

Ranije pominjano korišćenje psovki u “negativnoj” grupi povezano je sa ovim događajem, i sve tvitove koji su odgovorili na taj “poziv” premijera, označili smo kao uvredljive, sa govornim činom psovke, i takvih je izbrojano čak 103.

Nivo političkog nezadovoljstva

Obe grupe pokazuju visok nivo političkog nezadovoljstva.

“Negativna” grupa to čini svaki put kada pomene ključnu reč Vučić.

“Pozitivna” grupa svoju naklonost prema premijeru u čak 50% slučajeva iskazuje svojim političkim nezadovoljstvom prema oponentima.

Obe grupe su nepomirljivo polarizovane i ne pronalaze zajednički jezik ni oko jedne teme, iako se istim temama bave.

Zaključak:

1. Odnos prema Aleksandru Vučiću na Tviteru je pretežno negativan, u 92% slučaja. U isto vreme, mediji o Vučiću izveštavaju u istom tom procentu pozitivno.
2. Preovlađujući govor podrške Aleksandru Vučiću sadrži najčešće tvrdnje. Podrška se svaki četvrti put izražava obračunom sa neistomišljenicima, pri čemu se najčešće koristi logička pseudoargumentacija.
3. Preovlađujući govor oponiranja Aleksandru Vučiću je takođe tvrdnja, u više od polovine slučajeva, a po načinu iskazivanja preovladava ironija i sarkazam.
4. Diskurs premijera direktno utiče na diskurs tviteraške javnosti. Posebno uočljiva je kauzalnost govora segregacije, razdvajanja, tipa “ja versus oni”, “mi versus vi”, koja poziva obe grupe na ponavljanje logičke matrice na Tviteru.
5. Nivo političkog nezadovoljstva obe grupe je veoma visok. “Negativna” grupa ga iskazuje u 100% svojih tvitova, a “pozitivna” grupa svoju podršku premijeru iskazuje političkim nezadovoljstvom prema oponentima u čak polovini slučajeva.

Sadašnja metodologija i planovi za budućnost istraživanja

Većina istraživanja koje se odnose na sentiment i broj vesti o premijeru Vučiću, uglavnom se odnose na analitiku main stream medija. Po našim saznanjima, nijedno istraživanje do sada nije posvetilo  pažnju diskursu na Tviteru, kao “glasu naroda”, bilo da je reč o političkoj podršci ili oponoranju. Na ovaj način nikada ranije nije proveravana online reputacija nekog političara, niti polarizacija učesnika konverzacije oko jedne određene teme ili subjekta.

Budući da je ovom prilikom istraživano samo pominjanje imena Vučić, bez dekliniranja imena ili tvitova koji premijera pominju kroz zamenice, prisvojne prideve ili nekim drugim nazivima preko funkcije ili nadimka, kao ni mentions opcije (@avucic, @SerbianPM) ne može se sa sigurošću tvrditi da ovi rezultati predstavljaju vladajući politički stav, raspoloženje, ili stvarnu političku volju građana. Dakako, broj korisnika Tvitera kao uzorka, ne može se uzeti ni kao odgovarajući stratifikacioni uzorak, budući da je taj broj u Srbiji daleko od potrebnog optimuma.

Ipak, istraživanje u kojem uzorak, od skoro 5000 tviter naloga, nije bio svestan ispitivanja tokom mesec dana, je ukazalo da određeno raspoloženje postoji i preovladava, kao i da  diskurs premijera Aleksandra Vučića snažno utiče na diskurs na mrežama i odnose na njima. Takođe, ako se svaki tviter nalog posmatra kao personalni medij, bitno je uočiti da se raspoloženje personalnih medija razlikuje od poruka koje šalju main stream mediji.

U nekom narednom koraku ćemo nastojati da unapredimo metod istraživanja političkog raspoloženja na mrežama, i razvijemo metode putem  kojih će biti moguće predviđati političku volju građana na mrežama, a metodologija analize govornog čina, podrške i oponiranja, kao i vrste govora mržnje vredi posebno izučavati kao fenomen komunikacije na mrežama, ne samo kada je o politici reč.

Pogledajte podatke kroz grafikone

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial