Browse By

Peti oktobar, u očima tviteraša [istraživanje]

CNM Liber je proučavao i analitički obradio pojam i tagove u vezi sa godišnjicom petooktobarskih događaja.

Na sam dan 5. oktobra objavljeno je 1630 tvitova koji su sadržali ključne fraze, odnosno tagove: #5oktobar, “petioktobar, “peti oktobar”, “petog oktobra”.

#5oktobar je bio najkorišćeniji hashtag, i taj pojam su najčešće koristili nalozi koji su u našim prethodnim istraživanjima potvrđeni kao lažni, koji se kolokvijalno označavaju kao Bot nalozi. (Ovaj tag pokreće časopis Vreme nekoliko dana ranije, ali ti tvitovi nisu bili deo istraživanja). Hashtag #petiotkobar je bio mnogo otvoreniji, spontan tag koji su koristile različite grupe tviteraša, koje su želele da budu deo šire konverzacije. Fraze “peti oktobar” i “petog oktobra” poslužile kao kontrolni uzorak putem kojeg je napravljeno poređenje sa tagovanim događajem i porukama čiji autori nisu imali potrebu da se vezuju za hashtag.

Raspoloženje

U sadržaju posmatranih tvitova se mogu razlikovati četiri grupe iskazanih stavova i emocija, odnosno, raspoloženja prema temi i komentarisanom događaju:
1. razočaranje i rezignacija
2. razumevanje i podrška
3. blaćenje svih učesnika generalno, sa akcentom na lidere DOS-a
4. minimalizovanje i obezvređivanje događaja

Sentiment

Vladajući sentiment svih prikupljenih tvitova na osnovu sve četiri ključne reči i fraze je bio negativan. Među negativno obojenim tvitovima, preovlađuju tvrdnje o tome da je to bio “propao događaj”, da je doveo do “urušavanja demokratije”, “sjaši Kurta da uzjaši Murta”, i slično. Primetno je i kvalifikovanje svih onih koji su u njemu učestvovali ili ga organizovali (žuta bagra, lopovi, polupismeni, šljam, stoka…), ali i kvalifikovanje onih koji su sada na vlasti (ljudi slabog integriteta, skotovi na vlasti, nacionalisti…)

Negativan osvrt na Peti oktobar nosi različite emocije i govorne činove, u zavisnosti od toga da li su autori tvitova bili deo ovog događaja posredno ili nesporedno (razočarani petooktobarci), ili su danas zagovornici političke opcije koja je pre 15 godine svrgavana sa vlasti (kontra-petooktobarci).

Razočarani petooktobarci zadržavaju se na prenošenju sopstvenih emocija u vezi sa događajem, koristeći reči kao što “izgubljene nade”, “potonule lađe”, “izneverena očekivanja” i, generalno, osećaj prevare.

-> Godisnjica i zaljenje sto 6ti nikada nije dosao. Moglo je to mnogo drugacije. #15godina #5oktobar
-> За ралику од многих којима су уста пуна #5oktobar био сам тада у Бг-у, и признајем да су нас преварили људи којима смо поверовали
-> Voleo bih da imam šta da slavim. #5oktobar
-> srecan #5oktobar, dan izgubljenih nada i potonulih ladja.

Neretko se osvrću i na “botove”, koristeći kritiku nedovršenog posla zbog kojeg je botovanje danas moguće:

->#Botovi su nešto posebno razdražljivi na #5oktobar što je i razumljivo. Da je posao odrađen do kraja ne bi ni postojali.

Kontra-petooktobarci, u 90% slučajeva koriste kvalifikacije u obračunu sa Petooktobarcima. Posebno su pominjani lideri sa pežorativnim ili uvredljivim značenjem (prada, bunda, matori smrad…)

-> #Sibicar Zivkovic ima sta da slavi,napunio dzepove nepismeni indijanac..narod Srbije ne slavi prevaru zvanu #5oktobar

ili generalna kvalifikacija za čitavu grupu ljudi:

– #5oktobar – stoka, olos i sljam!

Komparacija između između dve vlasti je takođe veoma česta tema:

-> У #Srbija има занимљив феномен, #5oktobar ноћ. Ноћ која је трајала 12 година, а #6oktobar је свануо захваљујући другим људима, не #ds

-> Ne zaboravljam #5oktobar 2000. kad su na vlast dosli lopovi koji su 12 godina pljackali i unistavali moju zemlju! Mrs bagro!

-> Opljačkana država,uništena ekonomija,uništena vojska,država dužna milijarde evra,ogromna nezaposlenost.Do toga je doveo #5oktobar

Nalozi koje smo ranijim istraživanjima markirali kao “uposlene” da šire određenu propagandu, imaju izuzetno veliku aktivnost na hashtagu #5oktobar, koja se ogledala u korišćenju uvredljivih konstatacija, kvazizaključivanja, blaćenja, i beskrajnom retvitovanju zadatih fraza:

-> Kad polupismen dođeš u priliku da postaneš premijer, paljenjem Skupštine i Bgd, naravno da slaviš #5oktobar #Bunda http:/…
Twitter for Android
RT: 30

-> Evo kako izgleda demokratsko preuzimanje vlasti! To se zove šljam! #5oktobar sinonim za divljaštvo! http://t.co/IAOwmxar…
Twitter for Android
RT:29

-> pre i posle #5oktobar #fidelinka, satovi, dzipovi, stanovi, isplatilo se nema sta http://t.co/rdy44uFt8v
Twitter for Android
RT:16

Takvih i sličnih tvitova je bilo u polovini svih tvitova sa hashtagom 5oktobar i oni čine da je ukupan negativni sentiment na temu “Petog oktobra” nadmoćno negativan. Ovaj podatak je bitan jer pokazuje na koji način se stvara lažna slika o mišljenju “tviter populacije”.

Javno mnjenje tviteraša

Filtriranjem tviter naloga koji su markirani kao “botovski” – uposleni, samim tim i irelevantni za analizu prave slike javnog mnjenja, dobijamo pročišćenu verziju stavova od 842 tvita koji nose analizirane ključne reči i fraze, sa pretežno razumnim, odmorenim tonom. U ovom izboru čak 47% svih tvitova je neutralnog sentimenta, 44% negativnih a 9% izrazito pozitivnih.

Bez botova, stav javnog mnjenja tviter zajednice je u mnogome drugačiji, jer zbir pozitivnih i neutralnih stavova (53%) prelazi polovinu svih tvitova na ovu temu, pa se može zaključiti da u tviter zajednici ne preovladava negativan odnos prema petooktobarskim događajima.

Govorni činovi tvitova

Kada je reč o kategorijama govornih činova kojima je izražavano mišljenje, najviše je konstatacija, tvrdnji (33%), kojima se iznose informacije ili lični stavovi tviteraša.

Agresivno negativni tvitovi najčešće sadrže kvalifikacije, direktno karakterisanje Petooktobaraca, i to u 12% slučajeva, dok je u tvitovima koji su prirodna, generička konverzacija, na prvom sledećem mestu iza konstatacija je govor kroz retorska pitanja – pitanje koje ne traži odgovor (7%). Među botovima je karakteristično i kvazizaključivanje u 3% slučajeva, dok su u prirodnoj konverzaciji kvazizaključivanje i namerne logičke greške zastupljene tek u 1.5% slučajeva.

5.oktobar-infografik finalZa istraživanje pravog raspoloženja tviteraša, bilo je bitno poređenje između tvitova u kojima je korišćen hashtag #5oktobar i #petioktobar, sa tvitovima koji su izbegavali tagovanje teme ali su o njoj pričali koristeći fraze “peti oktobar” i “petog oktobra”.

Ova druga grupa, koju bismo mogli karakterisati kao generičku komunikaciju na aktuelnu temu, najčešće, osim tvrdnji, iznosi savete (4%) i podršku (11%) a namerne logičke greške ili kvazizaključivanje koristi tek incidentno.

Vrsta govornog čina

U negativnim komentarima preovladava nekoliko različitih vrsta sredstava prenošenja poruke.

U komentarima “uposlenih” tviteraša distrubucija sredstava prenosa poruke izgleda ovako:

1. Difamacija (blaćenje) – 24.5%
2. Direktne uvrede – 17%
3. Ironija – 8%

Filtracijom generičke konverzacije, dobijamo prirodniju konverzaciju u kojoj korisnici često koriste poslovice i citate (filmova, pesama, tuđih reči) kada žele da iskažu svoje osećanje ili mišljenje:

1. Ironija – 15%
2. Uvreda – 7%
3. Poslovice i citati – 4%

Trećina svih tvitova sadrži više od jedne vrste govora, pa su to najčešće kombinacije difamacije, uvreda i vulgarizama stavljenih u formu konstatacije.

Glavni “krivci”

Za Tviteraše postoje i krivci petooktobarskog događaja (ili njegovog rezultata), bilo da ga podržavaju, žale, ili osporavaju. Najčešći “krivci” su CIA, Velja Ilić, Zoran Živković, Vesna Pešić, Demokratska stranka, Otpor, DOS, ili opšte grupe kao što su mafija, naivni građani, kriminogene strukture…

Ključne reči mržnje

U negativnim tvitovima koji sadrže kvalifikacije, najčešće su pominju ološ, šljam, stoka, bolesnici, kriminalci, smradovi, lopovi, žuta banda, hohštapler, izdajnici…

Dobili smo roBOTe

Veoma je interesantno da smo prvi put od kako se bavimo istraživanjem detektovali robote, automatizovane naloge koji emituju zadati tekst. Do sada su roboti na ovom prostoru korišćeni samo za prenošenje linkova, a sada prvi put i sa jasnom porukom.

Identičan sadržaj objavljen je u razmaku od 2 do 3 sekunde sa 11 različitih naloga , a opasna poruka zaslužuje pažnju zbog kletve sa sadržajem prizivanja/priželjkivanja smrti za konkretnu grupu ljudi:

Mon Oct 05 07:31:44 / 650936394450403328
Gaspar Arnold @gaspararni
Dabogda pocrkali svi strani placenici i domaci izdajnici koji su imali veze sa 5.10. #srbija #vesti #5oktobar #aktuelno #beograd #dos
Twitter Web Client

Mon Oct 05 07:31:45 / 650936397583527936
MusicShow @MusicShowInMind
Dabogda pocrkali svi strani placenici i domaci izdajnici koji su imali veze sa 5.10. #srbija #vesti #5oktobar #aktuelno #beograd #dos
Twitter Web Client

Mon Oct 05 07:31:52 / 650936427505651712
irvin hart @irvinhart640
Dabogda pocrkali svi strani placenici i domaci izdajnici koji su imali veze sa 5.10. #srbija #vesti #5oktobar #aktuelno #beograd #dos
Mon Oct 05 07:32:03 +0000 2015

Mon Oct 05 07:32:03 / 650936472757997568
federico @fedez01371220
Dabogda pocrkali svi strani placenici i domaci izdajnici koji su imali veze sa 5.10. #srbija #vesti #5oktobar #aktuelno #beograd #dos
Twitter Web Client

Mon Oct 05 07:32:17 / 650936529490194432
neal cohen @nealcohen941
Dabogda pocrkali svi strani placenici i domaci izdajnici koji su imali veze sa 5.10. #srbija #vesti #5oktobar #aktuelno #beograd #dos

Identičan tekst ponovljen je i sa ovih naloga:

sadhyas65tyfj3h8@hot@sadhyas65tyfj32
adjays6ty3fuj@hotmai@adjays6ty3fujh1
asdasy765fu3yf7@hotm@asdasy765fu3yf1
asdasy6tf3hf37y@hotm@asdasy6tf3hf371
asdmjuas76tyu3fj@hot@asdmjuas76tyu32
adasju765tf783uf@hot@adasju765tf7832

Političari su mahom prećutali 5. oktobar

Među političarima, najviše tvitova o petom oktobru imali su Zoran Živković i Vladmir Pavićević, kao i njihova, NOVA stranka. Ostali opozicioni lideri po jedan ili nijedan.

Partije na vlasti generalno nisu pominjale ovaj datum i događaj sa izuzetkom više puta retvitovane informacije:

-> VULIN: Petog oktobra nije se desilo ništa VELIČANSTVENO, to nije bila revolucija!

 Ukratko:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial